גואטה,זכרונות של קוסקוס טריפולטאי מנחם ואוהב מבית סבתא

גואטה,זכרונות של קוסקוס טריפולטאי מנחם ואוהב מבית סבתא

גואטה, מסעדה טריפוליטאית עסלית המגישה מאכלים טריפוליטאים מסורתיים שמוגשים בנדיבות וברוחב לב בכלים פשוטים,כמו בבית אצל סבתא ואמא , תבשילים מתוך סירים שבושלו על הפלטה כל הלילה וסופגים את כל הטעמים העזים והופכים למנות נחמה רכות בקדרה. העסק הינו משפחתי והאוירה בו חמה ונעימה. כבר בכניסה ניתן להבחין בעיצוב האותנטי והפשוט שבמקום. כשהגענו בשעה 1 בצהרי יום שישי חמימים המקום היה רגוע ובשעה 2 המסעדה התפוצצה בסועדים רעבים שמילאו את בטנם בשפע של מנות טריפולטאיות אותנטיות,השולחנות היו עמוסים בכל הטוב הזה מהמטבח הצפון אפריקאי, המקום המה אנשים עד אפס מקום כולל המקומות שנוספו בצד האחר של המסעדה, ורבים מהאנשים עזבו את המסעדה עם שקיות טייק אוואי שכללו אוכל לשבת. אני כאמור עשיתי זאת אינספור פעמים בגואטה, נוהל שבת, T.A של חריימה חריף וקוסקוס להתפנק בבית בסופש (בזמן שאני לא נפגשת עם כל המשפחה בצפון, אז אני מתנחמת ואוכלת מגואטה הרי אוכל זה געגוע)  לא חושבת שניתן לכנות את גואטה כמסעדת פועלים כי היא די מעבר, מסעדה אותנטית מתוקה להפליא, נעימה וממוזגת. בתור חצי טריפוליטאית אני יכולה להעיד שאני חולה על המטבח הזה, ויסלחו לי הצד המרוקאי האחר שבי. המטבח הטריפוליטאי עשיר ועז טעמים, איך בכלל אפשר לעשות השוואה בין קוסקוס עם מרק ירקות דל ופשוט לקוסקוס טריפוליטאי שהוא ארוחה שלמה עם מפרום ותבשיל שעועית אדום חרפרף מעל הקוסקוס? המטבח הטריפולטאי אף פעם לא מאכזב אותי ותמיד כייף לבוא לאכול מפרום שישר זורק אותך לזכרון מתוק ורחוק מבית אבא וסבתא ז"ל. אז פתחנו את הארוחה  עם סלטים: לימונים כבושים, סלט כרוב עם קימל, פלפל צ'ומה (חרפרף) , צ'רשי (דלעת ושום) חלומי, חמוצי הבית עם זיתים סורים שבורים וטחינה בליטוף שמן זית וחלה טריה שבוצעים ביד.

כשאני חושבת על אוכל טריפוליטאי מבית סבתא פנינה ז"ל אני ישר חושבת על דג חריימה אדום צעקני וחריף, אז כמובן שפתחנו איתו את הארוחה, חריימה, דג ברוטב חריף,נסיכת נילוס כי אין דבר יותר נפלא מלנגב את החלה בתוך התלולית האדומה הזו שעוטפת את הדג, בחריפות שטיפה שורפת את הלשון אבל עושה חשק עז לנגב עוד ועוד. הפעם בחרנו בנסיכת הנילוס בכדי לא להתעסק עם הקוצים. הדג היה רך ובשרני והרוטב היה מעט חריף והכי כייף היה לבצוע את החלה ולנגב מהצלחת. מי צריך בכלל מזלג ? 


בהמלצתה של המלצרית המשכנו עם קוסקוס קומפלט כולל טבייחה (תבשיל שעועית עם בשר) ומפרום. קבלנו צלחת עם קוסקוס עננים דק דק עם מפרום (סנדוויץ' תפו"א ממולא בבשר בקר ברוטב עגבניות) וטבייחה בצד. מאחר ואני אוהבת את שני סוגי הטבייחות (תבשילי השעועית והבקר שמהווים למעשה את הרוטב מעל הקוסקוס) אז קיבלתי טב'חה בסלק ,תבשיל מנגולד, שעועית, תפו"א עם בשר וגם טב'חה בלכמון, תבשיל שעועית,תפו"א ובשר בקר ברוטב אדום וכמון. אהבתי לשחק עם הטעמים של שני סוגי התבשילים, אכלתי קצת קוסקוס עם המנגולד וקצת קוסקוס עם הרוטב האדום. המפרום היה מצוין, רך ועשיר בטעמים, ללא ספק מנה מנחמת וסופר משביעה.

אנחנו הטריפוליטאים אוהבים לדחוף את הצ'רשי לכל דבר ליד (דלעת ושום חריף) שזה טעים שאין לתאר ,כי אין קוסקוס בלי צ'רשי ליד.

ת'כלס כבר היינו מפוצצות אז קינחנו "בקטנה" עם שי בלקאקויאה, תה עם בוטנים וסוכר קרמל, קפה שחור (לאמא) וספרה, עוגת סולת עם תמרים כבושים,דבש ומי שושנים. עוגה שלעולם תזכיר לי את בית סבתא ז"ל, מתוקה מאד עם שקדים קראנצ'ים מעל. אותם טעמים וזכרונות מהצד הטריפולטאי של אבא. תענוג.

מה עוד נאכל לבקש ?  

שבעות ומדושנות מעונג יצאנו מגואטה אל השמש ברחוב, נהננו מארוחה אותנטית כהלכתה כמו בבית ומשם חתכנו לשנ"צ מפנק (הכי מתבקש אחרי כזה קוסקוס).

השירות היה יעיל וזריז ובהחלט נחזור לשם שוב .

גואטה 

שד' ירושלים 6 יפו

053-9424696

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *