הצועניה,מטבח בלקני שמח וטעים בשוק ביפו

הצועניה,מטבח בלקני שמח וטעים בשוק ביפו

לחברתי ולי היה קריווניג לאוכל בולגרי אז הגענו בערב יום שני לצועניה,מסעדה בלקנית שממוקמת בלב שוק היווני, בסמטאות הציוריות של יפו. הייתי במסעדה פעמיים וזכרתי שהאוכל בצועניה פשוט ואותנטי, אוכל נאמן למקור, לא משהו טרנדי ומתייפף. אוכל שנשען על מסורות וידע מארצות הבלקן,יוון, בולגריה,רומניה וטורקיה. 

המסעדה ממוקמת בתוך חלל יפואי עתיק עם תקרות גבוהות, היא די מוארת ולא צפופה. ניתן לראות את הנגיעות העיצוביות של ליאור גרטי הבעלים שגם שחקן ומחזאי, שעיצוב המקום דומה לתפאורה בבימת תאטרון. רהיטי אווירה פזורים בחלל המסעדה, מגף בוקרים,מזוודת וינטג', תמונות גובלן כמו שאמא שלי היתה עושה בהריונות שלה,שולחנות מעץ ומפות תחרה רקומות לבנות כמו מפעם, זה מקסים וסנטימנטלי כאחד. עיצוב חמים וביתי,הכי מזכיר את בית סבתא וסבתא זה אהבה ורגשות סנטימנטליים. 

מוזיקה מזרח אירופאית וצוענית מתנגנת ברקע בטון נעים שמאפשר לקיים שיחה. מקומות הישיבה בפנים או בחוץ באווירה משוחררת ולא רשמית.

התפריט בלקני צבעוני ושמח, אפשר לפתוח עם מאזטים, קיופלו-חציל שרוף,פלפל וזיתים,סקרודיליה-ממרח תפו"א,שום ושקדים,צזיקי ועוד. מבחר סלטים טריים,סלט יווני, סלט קיסר עם דג היום וקפרזה. מנות ראשונות,קציצות פרסה, בוריק תפו"א- גבינות צאן,תרד וביצה עלומה, ממליגת תירס-תרד,ביצה עלומה וגבינת קפלוטירי ועוד. ולהמשיך עם עיקריות,לחמעג'ון, קבבים רומניים, מוסאקה,גירוס בורי על הפלנצ'ה מוגש על חתיכות פיתה,צזיקי וירקות צלויים.

פתחנו את הערב עם קוקטיילים,חברתי בחרה בקוקטייל עם אוזו ולימון ואני בחרתי בקוקטייל עם וודקה וגוייאבה,מתקתק, פירותי וטעים. 


בהמלצת המלצר המתוק הזמנו 
בויאקוס,לחמניות גבינה בולגריות עם סלט של ארטישוק,ביצים יוגורט ושמיר,44 ש"ח. חברה שלי מחתה חצי דמעה בקצה העין כשטעמה את הלחמניות כי זה הזכיר לה את סבתא הבולגרית ז"ל,זהו כוחו של האוכל שהוא מעלה זכרונות בשניה כבר בביס הראשון.  הלחמניות במילוי גבינה עשיר,הן די קלילות ואווריריות. סלט הביצים שהוגש איתן הפתיע לטובה בשימוש בצזיקי חמצמץ במקום המיונז. הסלט טרי ובתיבול טוב,חתיכות הארטישוקים החמוצים הורגשו בסלט והשתלבו נהדר.

המשכנו עם סגאנקי יווני קלאסי,דבש מבושל בהל,ציפורן וברנדי עם טימין,44 ש"ח. בצק פילו במילוי גבינות עשיר, הנאה צרופה בכל ביס ממנו שהגבינה חמה ומותכת מבפנים. שילוב הטעמים בין הדבש המתוק לטימין המריר היה נפלא וכל זה נמזג מעל המאפה הקריספי והשתלב נהדר עם הגבינות המלוחות שבפנים,מנה מצוינת וטעימה השאירה טעם של עוד.

ראיתי מבחר דגים במספר מנות בתפריט והחולשה שלי לדגים אז בחרתי בים של עשבים, דניס שלם מפולט מעליו ומתחתיו מיליון עשבים,צ'ילי אדום קצוץ מסביבו חמאת לימון שום ועגבניה קונקסה,102 ש"ח. מנה שגרמה לי לגלגל עיניים בזכות הרוטב שלה-לימוני וחמצמץ שהיה כ"כ דומיננטי וטעים. הרוטב החמיא לנתחי הדג וניכר כי היו טריים,בשר הדג לבן ורך. שוב, אחד הביסים הטובים והמהנים בכל הארוחה הזו,מנה שאחזור בשבילה שוב ושוב.

כמו כן הזמנוקלפטיקו כתף טלה וירקות שנסגרו בחום מוגש עם שומר צלוי וציר כבש, דבש ויין לבן, 92 ש"ח. קיבלנו את הבשר וירקות השורש במן אריזת מתנה,עטופים בנייר אפייה. היה כייף לפתוח את זה ובבת אחת כל הטעמים השתחררו לאוויר,ריח של תבשיל בשר משכר. הרוטב מציר בשר כבש,יין ודבש עשיר שעטף את חתיכות בשר הטלה שהיו רכות ומלאות טעם. תבשיל מעניין,מאד ארומתי וטעים,לא היה כל צורך בסכין כי הבשר היה כ"כ נימוח. 

קינחנו בעוגת יוגורט יווניתשהגיעה עם זיגוג של דבש וטימין מעל ואגוזים קצוצים. קינוח מקסים וטעים, החמיצות הקלה של היוגורט הפכה את העוגה לקלילה ונעימה,קינוח מתוק אך לא מדי,די מאוזן וטעים.

לסיכום,באים לצועניה שרוצים לאכול פשוט וטעים,אוכל מסורתי שעושה כבוד למקור. בילוי נעים, מהנה ולא מחייב, השירות נעים ומחויך,לגמרי אחזור שוב. 

הצועניה 

שמעון הצדיק 18 יפו 

03-5521333

http://www.hasoania.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *